Chamonix 2018

Rodinná dovolená v Chamonix

Vyrazili jsme na týden s celou rodinkou do pořádných hor. V kempu Le Tour nás čekali Medkovi a Valoušci, celkem pět děcek, tož o zábavu postaráno. Cestu jsme rozdělili na dva dny. V pátek naložili Zuzu v Práglu po jakémsi školení a dojeli po půlnoci na vytipovaný parkál kdesi za Karlsruhe. Plán byl stavit se ráno na koupáku v blízkém Baden Badenu. Nu vstali jsme moc brzo a nechtěli čekat, tak jsme vyrazili směr Švajc a dali koupačku, zmrzku u překrásného, leč chladného Ženevského jezera. Odtamtud už je to do CHX nějaké dvě hodinky. Huráá. Sobota a po obědě jsme v kempu. 12h v autě jsme zvládli docela dobře.

Průzkum CHX a skalkaření v Gaillands

Odpoledne jsme prozkoumali centrum Chamonix, dali si zmrzku, nakoupili průvodce a něco polezli na skalkách v Gaillands. Jo a taky jsme vyladili plány na další dny. Šup na vrch!

Aiguille de Argentiere & Grandes Montets

Rozdělili jsme se na dvě skupiny – lezecká na chatu Argentiere a dětská na Grandes Montets. Je neděle a fičíme lanovkou na mezistanici a přes ledovec na chatu. Další den valí Libor+Honzin na hřeben Flèche Rousse, Igor na nějaké skalní vícedélky nad chatou. Vstáváme někdy ve tři, a valíme navrch. Cesta po ledovci Ametyste je jasná. Hřeben též. Tak na něm pro jistotu trochu pobloudíme po slanění do jakési štěrbiny. Slaňák je z fajného volně ležícího balvanu. Není moc jasné kam dál, tak traverzujem dál až na velké sněhové pole. Tam už jsme správně a rubem sněhem hore. Ke konci se to z 35° nastrmí k nějakým 50° a jsme pod závěrečným komínkem cca za 5 UIAA. Nad komínkem ještě krátký hřebínek a stojíme na Fleche Rousse. 2 slanění a jsme v sedle, kde ústí kuloár Y. Odtud už jednoduše po sněhovém hřebeni na vrchol. Výhledy famózní, počasí luxusní ani se nechce dolů. Ale musíme valit ať stihnem dojít na chatu a na poslední lanovku dolů. Sestup je nepříjemný, na vršku vodní  led. Šrouby jsme nevzali, tak nejištěni slízáme po předních hrotech níže. Ještě že máme každý 2 cepoše. Níže už je měko, hup přes odtrhovku, prokličkovat mezi trhlinama a jsme na chatě. Závod na lanovku jsme zvládli, tak už jen cestou do kempu koupíme vínko na oslavu. Testujem to od spodních polic, zdá se že ve Francii jsou i tato vína pitelná. Zatímco lezecká grupa leze, skupina matek s dětmi vyjíždí až na vrcholovou stanici Grandes Montets a užívá si výhledů na Petite Verte, Blank, Chardonette, Rouges a se závistí mává směrem k Aiguille du Argentiere. Z mezistanice je pěkný výlet k čelu ledovce a jelikož je hic jak prase, dojde i na koupačku v ledových potocích.

Le Tour a Lac d’Emosson

Tentokrát jdou na vrch holky a fotři vyvezou děcka zubačkou na přehradu Lac d’Emonsse. V úterý nastoupí úderníci na chatu Albert Premiere aby brzo ráno ve 1am vstali a před bouřkou stihli vylézt na Le Tour a zpět. Bohužel se bouřka pozdržela, hustá raní mlha se roztrhala až k obědu a úderníci se rozhodli v nepříznivých podmínkách nepokračovat a vrátit se na chatu. Když se na chatě konečně vyčasilo, nebyla už vůle se vrátit a dokončit výstup. Nu což, však hora neuteče a aspoň zbude pytel na svěšení. Dětská skupina si to však užila – ostřácká zubačka do dvou třetin kopce, traverz panoramatickým vláčkem kolem hory a závěrečné vajíčko na hráz přehrady. Všechno jsou pozůstatky stavebních výtahů použitých při stavbě hráze. Na hoře prochajda po hrázi, koulovačka a tichá závist při pohledu na Le Tour, kde tušíme úderníky. I zde se dá najít lezení – artificiální – po převislé hrázi – podobná cestě na Luzzone Dam, či přírodní na Grand Peron: In the heart of the anticyclone, Antipode. Třebas při příštím výletu.

Lac du Passy, Lac Verte a lezení v Servoz

V pátek máme odpočinek. Prší, tak zkoumáme procházkou jezero Verte. Koupem se u parádního jezera Passy, zkoumáme soutěsku Diosaz a lezeme na 50m stěnách v Servoz.

Aiguille del’M

Z nabitého programu zbývá sobota. To zvládnem něco krátkého, třeba NNE hranu Aiguille del’M za V. Krásná cesta, připomíná tatranské Ošarpance, klíčový dihedral dokáže potrápit, širočina či delikátní lezení po malých. No celkově moc hezká cesta.