Tatry 2011 – Malá studená

Tatry – Malá studená dolina

Opět jako loni, počasí v létě mizerné ale tenhle víkend má být ideální. Nakonec vyrážíme já, Zuza, Krystyán a Pepa. Pro toho to jsou první Tatry, tak je plný očekávání. Rychlý přesun v Tatry, spaní na louce pod Štrbou.

Korosadowiczova cesta, V, Žltá stěna

Ráno ve 4:45 budíček, přesun do Starého Smokovca, ťapkání na Hrebienok, v 8 na Zamkovského chatě. Ubytování na Teryně už nebylo a i na Zamce nam řekli že jen v hospodě na zemi ve spacáku. Takže skládáme bydlík a jen s matrošem vyrážíme k Teryně. Dolina je ještě plná mlhy z právě se rozpadající studené fronty. Procházíme kolem štíhlých a vysokých borovic Limba, tatranského to endemita, pásem Klicperových borovic až k serpentinám. Tady už řídnoucí mraky propichuje hrot Žlté stěny.

Pár zatáček nahoru a stojíme na nástupu. Ten je poměrně zřetelný vhloubením mezi několika pásy bílých skal. Kosa je slunko není, tož mizím nahoru.

1. délka: Lehoučké, dobře zajistitelné lezení, sem tam skobka a stojím u štandu s nýtem.
  2. délka: Po plotničce doleva kolmou stěnkou nahoru a po polici na další štand s nýtem. Zvláštní, vedle je parádní místo na přírodní štand stará skobka. Skoro bych řek, že je nýt zbytečný, navíc se u něj blbě hledá nějaké místo na založení.
  3. délka: začíná lezení – převislý spárokout se leze zprava (IV+), pak komínkem nahoru pod výrazný převis. Vlevo od převisu je výhodný mezištand na dvou skobách a frendu. Já ho nedělal a lano pak pěkně táhlo.
  4. délka: Pokračujeme doleva do plotýnek (V), skoby hodně vysoko, nožky na tření až k lokrovatému převísku, dále doleva na poslední štand na polici.
  5. délka: Poslední délka už je zas lehoučká II-III a jsme na hřebeni.

Sestup

Odtud chodeckým terénem po pěšince travami směrem doleva od hřebene. U výrazného žlabu jsou slaňovací smyce pro sestup do velkého suťoviska spadajícího z Prostredného hrotu. My ale pokračujem na vrchol. Expozice a výhledy odtud jsou parádní Lomničák, Teryna, Baranní rohy, Ľadové štíty. Z vrcholu sestupujem šterbinou na SZ po lávkách do Štrbiny za Žltou stěnou a pravou stranou žlabu dolů (II).

Pak už jen kamzíci, obligátní pivko na Teryně a valíme dolů na Zamku. V pět jsme tam a u boroviček čekáme na večeři, místo nocleh se zatím uvolnilo takže spíme na povále v budce za chatou.

Cesta k slnku, (V), Malý ľadový štít

Ať se činíme jak se činíme vyrazit z chaty se opět daří až před osmou. Čeká nás bezmála tříhodinové utrpení na nástup. Limba, Teryna, rozcestí k Sedielku a už jsme pod stěnou. před 11 začínáme lézt.

1. délka: V hloubením nahoru, doleva do stěnky, překrok (IV) zpátky do vhloubení a lehkým terénem na vyborhákovaný štand.
  2. délka: Spárečkou (IV) nahoru a vhloubením doleva kolem převisu na hranu, tu štand ze skob, 7m za hranou na polici štand s borháky.
  3. délka: Od borku doprava nahoru malým vhloubením pak doleva zpátky na hranu a hranou na štand (II-III)
  4. délka: po policích lehkým terénem na krátký úzký hřebínek pod stěnu, tu štand na polici (II-III)
  5. délka: koutem doprava nahoru za pravou hranu stěny, exponované (IV+), a nahoru na polici na stěnkou
  6. délka: plotnou pod koutem nahoru (V), skoby a dále zleva nahoru (exponované) na kazatelnu, tu štand ze skob a frendu, nebo dále doprava do žlabu a jím nahoru (štand z borháků)
  7. délka: od borháků doleva nahoru (exponované) na vrcholovou plošinu, tu vlastní štand

Sestup

Z vrcholu sestup 8m dolů do štěrbiny (skoba). Lezli jsme dost pomalu je 15:40, Krystyán trochu bloudil při hledání štandů, Pepa poprvé v Tatrách, nicméně počasí je stabilní, takže no worries.

Svačinka a už vhloubením zprava míříme nahoru k pěšince, ta se po chvíli ztrácí, je třeba nalézt na JV hřeben (II) a jím průběžně k vrcholu. U spojení s JZ hřebenem je výhodné sestoupit pár metrů k mužikům, a podél nich suťovým žlabem do Sedielka. My ještě pokračovali podél mužiků po pěšince 15min na vrchol Maľého ladového a zpět. V Sedielku jsme v 17:40, sestup dolů byl úmorný, rychlé pivko na Teryně, zastávka na Zamce a v 20:45 jsme u auta. Pěkná tůra.