Kho Tao

Příjezd

V půl šesté ráno teprve začínalo svítat a náš mrazivý VIP bus (klimatizace byla celou cestu zapnutá na maximum) nás vysadil na molu v Chumphonu. S nohama konečně zanořenýma do slaných vod Thajského zálivu jsme pozorovali východ slunce a čekali na odjezd našeho katamaranu Loprayah. Lodě jezdí z Chumphonu na Tao dále přes Panghan a Samui až do Suret thati. Člověk dostane při naloďování na tričko nálepku s cílovou destinací, aby byl pěkně rozeznatelný. Toho využívají nahaněči ostrovních potápěčských agentur aby už na palubě chytili turistu. Agentur je na Koh Tau přehršel, takže čím dříve uloví, tím pro ně lépe. Všechny agentury nabízejí Open Water kurzy zhruba za 9000B s ubytováním a jídlem na 3-4 dny. Asi je to poměrně rychlokurz, nicméně cena je dost slušná, ale odmítli jsme. Katamaran svištěl po hladině rychlostí 50km/h takže jsme za půldruhé hodiny vystupovali na molu ve vesnici Mae Haad Village na 67km vzdáleném ostrově Kho Tao. Odrazili jsme útoky taxikářů a podél pobřeží jsme se vydali na jih k pláži San Nuan, kde nám Lonely Planet radil levné bungalovy. Našli jsme a ubytovali se u překrásné pláže v bungalovech Sai Thong Resort po trošce smlouvání za 300B/noc. Místo je to krásné, bez lidí, dostupné motorizovanou dopravou prakticky jen na taxi lodí po vodě. Jídlo a pití tu bylo dražší, tak jsme každý den chodili asi půl hodinky džunglí a mezi bungalovy do města.

Sraz se švárou

Tonda a Sonda přijeli na Tao už před náma. Štepán si zaplatil PADI OW kurz u DJ divers a Tonda tamtéž jako lehce zkušený potapník každodenní ponory. Měli to i s bydlením na Sai ree beach, tož jsme tam s nima po šesté meli sraz. v mezičase jsme se jali prozkoumávat ostrov. Podél JV pobřeží jsme přes překrásné opuštěné pláže, po skalních útesech a nakonec horedole kopcom rozpálenou džunglí dorazili značně potem splaveni k vesnici Chalok Baan Kao. Konečně studená voda a parádní šejky za dvacku, nějaký banán a ananas nás zase postavili na nohy a pokračovali jsme k pláži Sai Ree. Cesta je lemována obchůdky s nudlama a ryžou, potápěčskýma serepetičkama, reštykami a bary. Turistů a motorek už je o poznání víc, žije to tu jak se na správné centrum sluší. Večer jsme skočili na pívo, domluvili se na zítřejší full moon party na Panghanu.

Na kajaku kolem ostrova

Den po návratu z Panghanu jsme šnorchlovvali na naší pláži. Korálové útesy jsou kolem celého ostrova. Západní část je ale větrnější a podvodní život tu není tak bohatý. Tuž jsme nazítří půjčili sea kayak a objeli ostrov. Ze Sai Ree beach jsme jeli na malebný ostrůvek Nang Yuan. Je to vlastně souostroví tvořené třemi ostrůvky spojenými zlatavou pláží. Vstup sem se platí 100B/os, nicméně na kajaku jsme vstupní bránu objeli. Šnorchlovali jsme u Twin Rock, parádní korály, barevné rybičky, obrovské mušle, paráda. Pokračovali jsme kolem severní výspy Cape Naam Tok do zátoky Mango Bay. Tady to kvůli velké hloubce k šnorchlování moc nebylo, potápěčů ale spousty. Odrazili jsme kajak a po klidné hladině řezali vodu až do následující zátoky … Na místě zvaném zřejmě Japanese Garden jsme našli asi nejhezčí podvodní scenérie na ostrově. Rozmanité korály od obrovských zelených koulí přes fraktální placaté rozvětvence po věže z nich koukají malé barevné stroměčky, co když se před nima máchne rukou tak se schovají. Plavali jsme mezi obrovskými hejny ryb, barevných, šedým , těch co kakají až je voda skalená no a těch oranžovožlutých, placatých, co jsou vždycky ve dvojici.
Dále nás pádla nesla pře zátoky Hin Wong Bay, Tanote Bay se skálou uprostřed k naší poslední zastávce v Aow Leuk Bay blízko Shark Islandu, kde Zuza viděla malého žraloka. Žraločí sezóna na Tau teprve začíná, v hlavní sezoně by jich tu měly být spousty whale shark, kladivoun, … Jakmile jsme se s kajakem dostali k nejjižnějšímu cípu ostrova Cape Taa Toh s masivní skalou Buddha Rock, začalo opět silně dout a pádlování v moři vln bylo pořádně vyčerpávající zejména psychicky. Po hodině a půl jsme zastavili na naši domovské pláži San Nuan pro trochu vody a odpočinku. Po páté už jsme s úlevou vraceli kajak a po dobrém thajském jídle se odbelhali spálení domů do postele.

Po kolmici

Náš průzkum ostrova, jsme zakončili půjčenim kol v snad jediné místní půjčovně. Koupili jsme podvodni foťák na starý dobrý kinofilm a vyjeli po hlavní silnici dojeli na konec Mae Haad a odtud vytlačili kola na brutální 300m kopec a po hliněných cestách sjeli až k zátoce Hing Wong Bay. A zase jsme šnorchlovi, tentokrát snad budou i nějaké fotky. Po poledni v největším pařáku zpět na shake do Mae Haad a dále kolem místní boulderingové oblasti a smrdutých diesel generátorů nad městem jsme propocení dojeli do Aow Leuk Bay.
Poslední den na Tau jsme už jen šnorchlovali na naší pláži – prozkoumal jsem potopený vrak tuktuku, a na pláži u mola Sanserm – tady Zuza objevila potopený vrak lodi – zřejmě nákladní, potopená za 2. světové. Zarážející bylo jak moc byla zarostlá korály. No možná se potopila uz dříve.

Odjezd

Večer jsme nastoupili na noční loď do Surat Thani (společný lístek až do Krabi za 600B). Jediné dvě její paluby byly upraveny na veliké palandy a tož jsme se nechali houpavými pohyby lodi a rumem uspat abychom se v 5.30 vylodili v Surat Thani. Tu nás čekal hejsek z agentury, naložil 10 lidí a naházel jejich bágly na střechu tutktuku a dovezl nás na základnu agentury. Odtud rozváželi lidi na příslušné autobusy, podle toho kam měli lístek.